ساعت ٩:٠۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/٩/۳٠  کلمات کلیدی:

عنوان : مدیریت بهینه‌ی محصول سیب‌زمینی در توسعه پایدار کشاورزی ایران

 

چکیده :

سیب زمینی از محصولات غذایی استراتژیک است که در تغذیه مردم جهان پس از گندم و ذرت و برنج از جایگاه برجسته‌ایی برخوردار است و از لحاظ گستردگی توزیع پس از ذرت دارای نقش مهمی است.

مبدأ پیدایش آن به بیش از 8000 سال قبل از آمریکای لاتین می‌رسد. در ایران در تمامی استانهای کشور خصوصاً آذربایجان شرقی- مرکزی- چهارمحال و بختیاری همدان و اصفهان آن را کشت و به عنوان غذای جانبی مهمی از آن استفاده می‌کنند.

این در حالی است که در کشورهایی مانند آلمان غربی یا روسیه ماده غذای اصلی به شمار می‌آید. علت آن هم ارزش غذایی بالایی است که در آن وجود دارد.

مواد مهمی مانند نشاسته ، ویتامین ث، آب ، پروتئین در آن وجود دارد که لزوم استفاده هرچه بیشتر از آن و اصلاح روش نگهداری و انبارداری علمی آن را می‌طلبد.

در این تحقیق سعی شده که ضمن معرفی این گیاه ارزشمند به لزوم مدیریت در حفظ و نگهداری بهینه آن اشاره شود. محورهای مورد بررسی در تحقیق عبارت است از :

-  تهیه بستر تا کاشت سیب‌زمینی (مانند کوددهی- انتخاب رقم مناسب- منبع تأمین بذر ، شکستن دوره خواب- جوانه دار کردن غده‌ها ضدعفونی کردن آنها)

-  افزایش تولید محصول در رابطه با ازدیاد محدوده سطح کشت و ازدیاد تولید در واحد سطحی همراه با تولید بیشتر و ارزان‌تر همانند :

(توجه به نوع استفاده از کود شیمیایی بذر اصلاح شده مقاوم و مرغوب دفع آفات عملیات آگروتکنیکی و که تماماً منجر به افزایش تولید می‌شود.)

-       عوامل فسادپذیری سیب زمینی و راههای کنترل آن

-       توجه به ارزش غذایی سیب زمینی در بخشهای مختلف آن

-       توجه به خواص درمانی سیب‌زمینی و بها دادن به آن

-       توجه به نقش زنان روستایی در این زمینه

-              و نهایتاً لزوم مدیریت بهینه درحفظ و نگهدای آن.

برای تهیه این مقاله از منابع و گزارشات موجود در سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان استفاده شده است.

 

 


 
ساعت ۸:٥٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/٩/۳٠  کلمات کلیدی:

عنوان : چالش‌های آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بهره‌وری

 

چکیده :

مهارت‌هایی لازم برای تبدیل موثر دانش و اطلاعات به تولیدات و خدمات جدید، یکی از شاخص‌های اقتصاد موفق است. به دلیل این دانش و اطلاعات ، مهم‌ترین جریان برای بهره‌وری، رقابت و ارزش افزوده است و دولت‌ها اولویت بیشتری را به توسعه سرمایه انسانی خود داده‌اند. دولت‌ها درسراسر جهان در حال تمرکز بر راهبردهای افزایش دستیابی آموزش و توسعه کیفیت اطلاعات هستند. تصمیم‌گیران ، این سوال‌های اساسی را از خود می‌کنند :

1)در اقتصاد مبتنی بر اطلاعات جهان کنونی ، چه شرایطی را برای آموزش تعیین کنند ؟

2) آیا آموزش با دنیای به سرعت متغیر کنونی همگام شده است؟

3) آیا برای ایجاد تغییر ، الگوهای خوب (در حد توان اجرایی) وجود دارد؟

این نوشته پیشنهادهایی برای اجرای طرح فناوری اطلاعات نظام آموزش کشورهای در حال توسعه ارائه می‌دهد.

امروزه روش مناسب آموزش نسبت به گذشته اهمیت بیشتری دارد ،‌زیرا جهان شبکه شده کنونی خواستار نیروهای کاری است که بفهمند فناوری را چگونه به مثابه ابزاری برای افزایش بهره‌وری و خلاقیت به کار ببرند. این مهارت شامل منطقی شدن اطلاعات است، فرایندی که طی آن منابع معتبر اطلاعات تعیین شده و به طور اثربخشی در دسترس بوده قابل فهم‌اند و پس از تلفیق به مراکز فرهنگی و آموزشی مرتبط شده‌اند. به عبارت دیگر ، کارفرمایان به کارمندانی احتیاج دارند که مهارت‌های ضروری برای تشریک مساعی، کار کردن در گروه‌ها و استفاده از اطلاعات در بین شبکه‌های جهانی به منظور تجزیه و تحلیل جنبه‌های چند گانه تربیت ذهنی و عقلی خود داشته باشند. به دلیل بین‌المللی بودن این شبکه‌ها ، کارفرمایان در جست و جوی افرادی هستند که ظرفیت تقابل اثربخش با دیگر فرهنگ‌ها و زبان‌ها را داشته باشند. از آنجا که محیط‌های کاری به طور پویا و پیوسته در حال تغییرند، کارمندان فرهیخته، باید انعطاف داشته و توانایی یادگیری سریع را داشته باشند. کارمندان باید، چگونه یادگرفتن را یاد بگیرند، و به سرعت مهارت‌های جدید را کسب کنند. پیدا کردن مهارت‌های مورد بحث کار آسانی نیست ولی در عوض کسب این مهارت‌ها نقطه شروعی برای توسعه منابع انسانی است.

با توجه به اینکه یکی از راه‌های پیشنهادی ، (که به صورت پایه و اساس تحول آموزشی به شمار می‌رود). اجرای طرح فناوری اطلاعات در نظام آموزش و کاربرد آن در کلاس درس است در این تحقیق با توجه به چالش‌های آموزشی فناوری در مدارس به ارائه راهکارها با حداقل امکانات موجود پرداخته شده است.

بخشهای مورد بررسی عبارتند از:

-                     اهمیت دستیابی به تکنولوژی آموزش بهینه در ایران

-                     ضرورت توجه به آموزش تکنولوژی آموزشی

-                     بررسی نقش مدیران در استفاده بهینه‌ی تکنولوژی آموزشی

 

در این تحقیق از ده منبع مطالعاتی استفاده شده است .